Zájezd Mauthausen, Salzburg, Orlí hnízdo

Publikováno: 16.5.2019 Autor(ka): Michaela Vacková

Projekt Evropa - naše šance

Ukázky z žákovských deníků:

1. den - Martin

Dnes jsme byli v bývalém koncentračním táboru Mauthausen, kde jsme se dozvěděli mnoho informací. Prošli jsme SS budovy, hřbitovy, viděli jsme schody smrti, kde nosili vězni kameny, a když spadli a nezvedli se, byli zastřeleni. Také jsme viděli krematoria, kde se pálili vězni. V Mauthausenu bylo asi 250 000 vězňů, z nich 85 000 tvrdě pracovalo, přežilo jich pouze asi 80 000. Viděli jsme také hřbitov, kam byly uloženy ostatky vězněných žen.

V dalším bloku bylo vězněno až 200 nemocných vězňů. I zde se na nich dělaly pokusy. 20 vězňů se pokusilo o útěk a přežilo. Dozvěděli jsme se, že když byl čas jídla, vězni si kradli jídlo a schovávali ho do oblečení a pod matrace. Bylo pro ně velmi těžké se odnaučit krást jídlo ostatním, protože trpěli neustálým hladem.

Dále byla v táboře skála se srázem, které říkali němečtí důstojníci parašutistická stěna, kde se také děly šílené věci. Například vězeň musel odtamtud shodit jiného vězně, aby si zachránil život, jinak byl zastřelen. Potom jsme viděli sprchy, kam vojáci nahnali vězně, ale místo vody na ně v místnosti pustili jedovatý plyn.

2. den - Dan

Dneska jsem se vzbudil v 7 a v 8 jsem šel na snídani. Po snídani jsme vyšli do ulic Salzburgu. Nejdříve jsme se šli podívat do zámku Mirabell, který je proslulý svými zahradami a který nechal postavit arcibiskup pro svou milenku a 15 dětí. Poté jsme se vydali k domu, kde žil geniální hudební skladatel Wolfgang Amadeus Mozart. Pak jsme se šli podívat do ulice Greidegasse, kde jsme viděli Mozartův rodný dům. Také jsme navštívili Haus der Natur, který mi trochu připomínal IQ Landii. Odpoledne jsme strávili v pevnosti Hohensalzburg, do níž jsme vyjeli lanovkou, která byla rychlá jak horská dráha. V pevnosti se mi nejvíce líbilo muzeum rakouské císařské armády. Byly tam uniformy a zbraně. Po cestě do hotelu jsme se stavili u obchodu, kde se prodávaly pravé Mozartovy koule.

3. den - Dan

Dnes jsme v 9:00 nasedli do autobusu a jeli jsme do Bavorska do Berchtesgardenu, kde sídlí historická památka Orlí hnízdo (Hitlerovo sídlo). Hitler zde ale nerad pobýval, protože se bál výšek. Prohlédli jsme si muzeum o nacismu, kde byly různé plakáty z propagandy NSDAP a různé zajímavosti. Byly tam také fotky několika válečných zločinců, jako třeba Herman Goering (velitel Luftwaffe), Joachim von Ribbentrop (říšský ministr zahraničí), Balder von Schirack (říšský vůdce mládeže) nebo Fritz (nečitelné), nacista, který organizoval hromadné nasazování dělníků z okupovaných území v Třetí říši. Poté jsme jeli zpět do Salzburgu, kde jsme navštívili Mozarts Geburtshaus. Mozart měl šest dětí, ale dospělosti se dožili jen dva synové. Těšíme se na další den.

4. den - Naty

Dnes jsme jako obvykle vyrazili z hotelu v 9 hodin ráno. Navštívili jsme zámek Hellbrunn, který nechal postavit Markus Sittikus pro trávení jara a léta. Zámek a jeho vodní atrakce je 400 let starý. Od průvodce jsme se dozvěděli, že všechny atrakce jsou poháněny vodou a žádná elektřina se nepoužívá.

Potom jsme navštívili solné doly v městečku Hallein. Sůl se zde vytvořila už před 250 miliony let. Za knížete Wolfa Dietricha von Raitenau  doly poskytovaly práci mnoha lidem a přinášely bohatství knížeti a městu.  V dolech jsme se svezli vláčkem, lodí a na obřích klouzačkách.

Nakonec jsme navštívili nádherné vodopády v soutěsce Wimbachklamm. Úplně nakonec byl hotel a odpočinek.